108 فاکتور مهم گوگل در رتبه بندی سایت

 اگر به اعلامیه های سالانه سئو و بهینه‌ سازی موتور های جستجوگر مراجعه و مطالعه کرده باشید، احتمالا می‌دانید که گوگل تقریبا نزدیک به 200 عامل مهم رتبه ‌بندی در الگوریتم‌ های خود استفاده می‌کند.

اگر به اعلامیه های سالانه سئو و بهینه ‌سازی موتور های جستجوگر مراجعه و مطالعه کرده باشید، احتمالا می‌دانید که گوگل تقریبا نزدیک به 200 عامل مهم رتبه‌بندی در الگوریتم‌های خود استفاده می‌کند.

این فاکتورها چه هستند و تآثیر آنها بر روی رتبه سایت چگونه است؟

101. اعتبار صفحه اصلی

لینک گرفتن از صفحه اصلی یک سایت، می‌تواند نقش مهمی در ارزیابی سایت داشته باشد؛ مسلماً چنین لینکی ارزش زیادی دارد.

102. لینک ‌های Nofollow
یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در سئو لینک ‌های Nofollow هستند. گوگل در این‌باره می‌گوید:

به طور کلی، ما این لینک ‌ها را دنبال نمی‌کنیم.

که همین جمله نشان می ‌دهد گوگل این کار را حداقل در برخی موارد خاص انجام می‌دهد. داشتن تعداد خاصی از لینک ‌های Nofollow نشان‌ می‌دهد که لینک‌ سازی شما طبیعی است.

103. تنوع در نوع لینک‌ ها

وقتی که درصد زیادی از لینک‌ های شما از یک منبع باشد (همچون پروفایل انجمن، دیدگاه های ارسال شده در یک وبلاگ) برای گوگل غیر طبیعی است و ممکن است فکر کند شما در حال اسپم کردن هستید. از طرف دیگر، لینک ‌هایی که از منابع متنوع به دست می ‌آیند، نشانه لینک‌ های طبیعی یک وب‌سایت است.

104. لینک ‌های حمایت‌شده (Sponsored) یا تولیدشده توسط کاربر (UGC)

کلماتی همچون Sponsored Links، Sponsered و Link Partners ممکن است تأثیر متفاوتی با یک لینک معمولی دارند (لینک‌ های حمایتی معمولاً ارزش کمتری دارند).

105. لینک‌های داخل متن محتوا

لینک‌هایی که در داخل محتوای سایت قرار می‌گیرند بسیار قدرتمندتر از لینک‌هایی هستند که در صفحات خالی یا جای دیگری از صفحه قرار می ‌گیرند.

تعدا زیاد بک‌لینک‌هایی که از ریدایرکت 301 به دست می‌آیند، باعث ضعیف شدن پیج رنک خواهند شد.

107. انکرتکست لینک‌های داخلی

انکرتکست لینک ‌های داخلی یک سیگنال مرتبط بودن برای گوگل است. هرچند گفته می‌شود که لینک ‌های داخلی وزن کمتری نسبت به انکرتکست لینک ‌هایی دارند که از سایت ‌های خارجی به شما داده می ‌شوند.

108. اختصاص دادن عنوان لینک

عنوان لینک (متنی که به هنگام نگه داشتن موس بر روی لینک ظاهر می‌شود) نیز به عنوان یک سیگنال مرتبط بودن ضعیف برای رتبه ‌بندی گوگل به کار می ‌رود.

109. TLD کشوری که دامنه به آن ارجاع شده است

دریافت لینک از دامنه‌ های سطح بالای یک کشور (مانند .ir یا .de) ممکن است به رتبه‌بندی بهتر سایت در جستجو هایی که در آن کشور انجام می‌شود، کمک کند.

110. محل لینک در محتوا

لینک ‌هایی که در شروع محتوا قرار دارند نسبت به لینک‎هایی که در آخر محتوا، ارزش بیشتری دارد.

111. موقعیت لینک در صفحه

محل لینک در صفحه هم خیلی مهم است. به طور کلی، لینک‌هایی که در محتوای صفحه قرار می‌گیرد، قدرتمندتر از لینک ‌هایی است که در فوتر یا ساید بار واقع شده است.

112. مرتبط بودن دامنه لینک‌شده

اگر از سایت‌ هایی بک ‌لینگ بگیرید که حوزه تخصصی مشابه دارند، ارزش و قدرت آن نسبت به سایتی که هیچ ارتباطی به شما ندارد، بیشتر است! به همین خاطر نیز استراتژی سئو موثر بر روی به دست آوردن لینک ‌های مرتبط تمرکز دارد.

113. میزان مرتبط بودن صفحه

لینک ‌های حاصل از صفحاتی که به محتوای صفحه شما نزدیک‌تر است (موضوع یکسانی دارید)، قدرت بیشتری نسبت به لینک‌ های به دست آمده از صفحات غیر مرتبط دارد.

114. کلمات کلیدی در عنوان
گوگل خیلی دوست دارد که از صفحاتی لینک بگیرید که کلمه کلیدی شما در عنوان صفحه لینک‌ دهنده وجود داشته باشد. (لینک از یک سایت حرفه‌ای به یک سایت حرفه ‌ای دیگر).

115. سرعت لینک مثبت

سایتی که سرعت دریافت لینک مثبت دارد، معمولاً نتایج بهتری در موتورهای جستجو دریافت می ‌کند؛ چون نشان می ‌دهد که سایت شما در حال محبوب شدن است. سرعت دریافت لینک وقتی مثبت است که در یک بازه زمانی خاص مثلاً ماهانه، تعداد بک ‌لینک‌ ها بیشتر شده باشد!

116. سرعت لینک منفی

سرعت دریافت لینک منفی می ‌تواند به شدت رتبه ‌بندی را کاهش دهد، زیرا نشان‌ دهنده کاهش محبوبیت است.

117. گرفتن لینک از صفحات HUB

گرفتن لینک از صفحاتی که به عنوان منابع دسته اول (HUB) شناخته می ‌شوند یک فاکتور مهم رتبه ‌بندی گوگل و سئو است.

118. بک ‌لینک از سایت ‌های معتبر

بک ‌لینک از سایت ‌های معتبر نسبت به سایت‌هایی کوچک و ناشناخته، اعتبار بیشتری به شما منتقل می ‌کند.

119. لینک از ویکیپدیا

اگرچه این نوع لینک ‌ها nofollow هستند، اما بیشتر افراد معتقدند به دست آوردن لینک از ویکیپدیا می ‌تواند به اعتماد و اعتبار سایتتان در موتورهای جستجوگر بیفزاید.

120. کلمات اطراف لینک

کلماتی که در اطراف بک ‌لینک‌های شما ظاهر می‌شوند به گوگل کمک می‌کنند موضوع صفحه و محتوای سایت را بهتر تشخیص دهد.

121. سن بک‌ لینک

بر اساس مستندات گوگل، لینک ‌های قدیمی ‌تر قدرت رتبه ‌بندی بیشتری نسبت به بک لینک‌ های جدید دارند.

122. بک‌لینک از سایت‌های واقعی در مقابل سایت‌های ساختگی

به خاطر وجود شبکه ‌های وبلاگ ‌نویسی متعدد، گوگل برای لینک ‌هایی ارزش بیشتری قائل است که از سایت‌ های واقعی به دست می ‌آیند. موتور های جستجو معمولاً از سیگنال ‌های نام تجاری و میزان تعامل کاربران تشخیص می ‌دهند که یک سایت واقعی است یا نه.

123. پروفایل و مشخصات لینک‌های طبیعی

سایتی که لینک ‌های طبیعی دارد رتبه‌ بالاتری خواهد داشت و به روزرسانی‌ها گوگل مشکلی برای رتبه آن ایجاد نخواهند کرد؛ ولی گوکل بارها گفته سایت ‌هایی که با تکنیک ‌های کلاه سیاه سئو برای ساخت لینک استفاده کرده باشند، رتبه خود را از دست خواهند داد.

124. لینک‌های متقابل

گوگل تبادل لینک‌ بیش از حد از را به هیچ ‌وجه نمی‌ پسندد و همیشه توصیه کرده است که وب ‌سایت‌ها از ساخت چنین لینک ‌هایی پرهیز کنند.

125. لینک‌های تولیدشده توسط کاربران (UCG)

گوگل می‌تواند لینک‌های UCG را از لینک‌های واقعی صاحب سایت تشخیص دهد. مطمئناً گوگل ارزش بیشتری برای لینک ‌هایی که در Wordpress.com ایجاد شده‌اند، قائل است تا لینک‌ هایی که بر روی bestvideosever.wrodpress.com ایجاد می‌شوند.

126. لینک از ریدایرکت 301

لینک ‌هایی که از تغییر مسیر 301 به دست می‌آیند، ممکن است کمی از اعتبارشان را از دست بدهند. بنابراین نسبت به لینک‌های مستقیم ارزش کمتری دارند. با اینحال مت ‌کاتز می‌ گوید ارزش لینک ‌های 301 شبیه به لینک‌ه ای مستقیم است.

127. استفاده از سایت Schema.org

صفحاتی که از میکروفرمت ‌ها پشتیبانی می ‌کنند (سیستم امتیازدهی) ممکن است رتبه بهتری داشته باشند. این امر منجر به افزایش مستقیم رتبه یا نرخ کلیک بیشتر می‌شود.

128. رتبه اعتماد سایت لینک‌ دهنده

اعتماد و اعتبار سایتی که به شما لینک می‌دهد معمولاً مشخص می‌کند که چقدر اعتماد و اعتبار به سایت شما منتقل شده است.

129. تعداد لینک ‌های خروجی در یک صفحه

اگر از صفحه ‌ای لینک بگیرید که هزاران لینک خروجی دارد، تأثیر کمتری در رتبه سایت شما خواهد گذاشت، نسبت به صفحاتی تعداد لینک ‌های خروجی انگشت شماری دارند.

130. لینک در انجمن ‌ها

به خاطر اینکه در انجکمن ‌ها لینک‌ های اسپم زیاد ساخته می‌شود، معمولاً گوگل ارزش زیادی برای لینک ‌های حاصل از پروفایل انجمن ‌ها قائل نیست.

131. تعداد کلمات محتوای لینک‌ دهنده

لینک گرفتن از یک پُست 1000 کلمه ‌ای بسیار با ارزش‌تر از لینکی است که از یک پُست 25 کلمه ‌ای گرفته شده است.

132. کیفیت محتوای لینک ‌دهنده

لینک‌ های حاصل از محتوای ضعیف ارزش زیادی ندارند. لینک‌ های حاصل از محتوای با کیفیتی که حاوی عناصر چند رسانه‌ای است تأثیر بهتر و بیشتری بر روی رتبه‎‌بندی سایت دارد.

133. لینک ‌های صفحات ویژه (Sitewide)

مت کاتز تایید کرده است که لینک‌ های حاصل از صفحات یک سایت، فشرده شده هستند و یک لینک محسوب می ‌شوند.

فاکتورهای تعامل با کاربر

134. الگوریتم رنک برین (RankBrain)

رنک برین یکی از الگوریتم ‌های هوش مصنوعی گوگل است؛ خیلی ‌ها معتقدند هدف این الگوریتم این است که ببیند چقدر کاربر ها با نتایج تعامل دارند. نتایجی که بیشترین کلیک و تعامل را داشته باشند، رتبه بهتری در گوگل به دست می ‌آورند.

135. نرخ کلیک طبیعی برای یک کلمه کلیدی خاص

صفحاتی که کلیک بیشتری در CTR (نرخ کلیک) می ‌گیرند، برای آن کلمه کلیدی خاص رتبه بالاتری در موتو رهای جستجو خواهند داشت.

136. نرخ کلیک طبیعی برای تمامی کلمات کلیدی

نرخ کلیک طبیعی سایت برای همه کلمات کلیدی که در آن رتبه ‌بندی می ‌شود، می ‌توانند بر اساس تعامل کاربر افزایش پیدا کند.

137. بانس ریت (نرخ پرش کاربر)

همه افرادی که در بخش سئو کار می‌کنند در مورد نرخ پرش (Bounce Rate) و تأثیراتش با هم توافق ندارند؛ اما این گزینه ممکن است توسط گوگل برای سنجش کیفیت صفحه مورد استفاده قرار بگیرد. صفحاتی که کاربران آن را به سرعت ترک می‌کنند، از نظر گوگل مشکلی دارند.

138. ترافیک مستقیم

این موضوع تأیید شده است که گوگل از داده ‌های کاربری کروم استفاده می‌ کند تا ببیند چند نفر (و چندبار) از یک سایت بازدید کرده‌اند. سایت‌ هایی که ترافیک مستقیم بیشتری دارند، احتمالاً کیفیت بالاتری خواهند داشت و این از چشم گوگل مخفی نخواهد ماند.

139. ترافیک بازگشتی (بازدیدهای مجدد)

گوگل بررسی می‌کند آیا بازدیدکنندگان دوباره به سایت سر زده‌اند یا خیر. سایت‌ هایی که بازدیدکنندگان بازگشتی داشته باشند به احتمال زیاد رتبه‌ بهتری در گوگل خواهند داشت.

140. سایت ‌های مسدود شده

گوگل استفاده از این ویژگی را در کروم متوقف کرده است. با اینحال الگوریتم پاندا هنوز از این ویژگی به عنوان سیگنال کیفیت استفاده می‌کند.

141. پوگو استیکینگ (Pogosticking)

پوگو استیکینگ نوعی از پرش است. وقتی کاربر وارد سایت شما می‌شود و چیزی که می‌خواهد را پیدا نمی‌کند، سایت شما را می‌بندد و نتایج بعدی در گوگل را باز می‌کند تا به جواب برسد؛ در این حالت پوگواستیکینگ اتفاق افتاده است. این یک امتیاز منفی برای سایت شماست و اگر کاربران دیگر نیز همین کار را تکرار کنند، بزودی سایت شما رتبه پایین‌تری خواهد گرفت.

142. بوک مارک‌های کروم

همه ما به خوبی می‌دانیم که گوگل داده‌های کاربری مرورگر کروم را جمع آوری می ‌کند. وقتی کاربران سایت‌ هایی را بوکمارک و ذخیره می ‌کنند، گوگل می‌ فهمد که این سایت‌‌ها برای کاربر مهم و بدرد بخور هستند؛ بنابراین صفحاتی که در کروم بوک مارک شده‌اند، رتبه بهتری در گوگل خواهند داشت.

143. تعداد کامنت‌ ها

صفحاتی که نظرات زیادی دارند نشان می ‌دهند که کاربران تعامل زیادی با آن‌ ها دارند و این می ‌تواند برای گوگل نشانه ‌ای از کیفیت باشد. اصلاً باری شوارتز از زبان خود گوگل گفته که کامنت‌ ها می ‌توانند به رتبه بهتر یک صفحه در نتایج کمک کنند.

144. زمان توقف (Dwell time)

گوگل توجه ویژه‌ای به زمان توقف دارد. مدت زمانی که کاربر بعد از جستجوی خود در گوگل و ورود، در سایت شما سپری می کند را زمان توقف می‌نامند. این گزینه در برخی از موارد با عنوان کلیک طولانی در برابر کلیک کوتاه شناخته می‌شود. در واقع گوگل مدت زمان ماندن کاربر در صفحه را در نظر می‌گیرد و هرچه این زمان بیشتر باشد بهتر است!

قوانین خاص الگوریتم‌های گوگل

145. تازگی عبارت‌ های جستجو شده (کوئری)

گوگل برای یکسری عبارت‌های خاص، به صفحات جدیدتر رتبه بهتری می‌دهد.

به عنوان مثال بعضی از عبارت‌ های جستجو شده نیاز دارند که همیشه محتوای جدیدی برایشان تولید شود؛ مثل پیش‌بینی ‌های آب و هوایی.

یا عبارت‌ هایی که ترند روز است و مردم به دنبال مطالب جدید درباره آن هستند، مثل ویروس کرونا که این روزها در صدر محتواها هستند! برای چنین کوئری‌ هایی، گوگل به صفحات جدید و به‌روز توجه بیشتری دارد.

146. تنوع Query

وقتی کاربر کلمات نامفهوم و مبهمی مثل Ted، WWF یا Ruby را در گوگل جستجو می‌ کند، گوگل ممکن است نتایج متنوعی را در لیست نتایج نشان دهد، تا کاربر بتواند منظور خودش را ازبین آن‌ ها پیدا کند.

147. تاریخچه مرورگر کاربر

احتمالاً خودتان متوجه شده‌اید سایت ‌هایی که مرتب به آن‌ها سر میزنید در جستجوها برایتان در رتبه بالاتری نمایش داده می‌ شوند.

148. تاریخچه جستجوی کاربران

زنجیره جستجو، نتایج حاصل از جستجو را برای سرچ‌های بعدی تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال اگر قبلاً در جستجو هایتان به دنبال «بررسی» بوده‌اید و حالا کلمه «تستر» را جستجو کنید، در نتایج، بررسی تسترها و نظرات در رتبه‌ها بالاتری قرار می‌گیرد.

149. اسنیپت ‌های ویژه (Featured Snippets)

بر اساس مطالعه SEMRush، گوگل، محتوای اسنیپت‌ هایی خاصی که در اولین نتایج نشان داده می ‌شود، را براساس طول محتوا، قدرت و اعتبار صفحه، قالب ‌بندی و استفاده از https انتخاب می‌کند.

مثلاً اگر سرچ کنید «گوگل ادز چیست»، گوگل تعریفی از ویکیپیدیا را انتخاب کرده و با لینک این سایت به شما نشان می ‌دهد. البته اسنیپت‌ های ویژه انواع مختلفی دارند.

150. هدفگیری جغرافیایی

گوگل در سئو، سایت ‌هایی که آی‌پی سرور محلی و نام دامنه خاص یک کشور را دارند، در اولویت نتایج سرچ شده توسط کاربران آن منطقه یا کشور قرار می‌دهد.

151. جستجوی امن

اگر کاربر جستجوی ایمن را فعال کرده باشد، نتایجی با محتوای نامناسب یا محتوای بزرگسالان (18+) برایش نشان داده نخواهد شد و از لیست نتایج حذف می‌شوند.

152. حلقه‌های گوگل پلاس (Google+ Circles)

با اینکه گوگل از دور خارج شده است، ولی همچنان گوگل نویسندگان و سایت‌ هایی که به Google+ Circles حضور داشته‌اند را در رتبه‌ های بالاتری قرار می ‌دهد.

153. شکایات DMCA

سایت‌ هایی که از آن‌ها در DMCA شکایت شده است، رتبه کمتری می ‌گیرند.

154. کلمات کلیدی YMYL

گوگل برای صفحات YMYL استاندارد‌ های کیفی بالاتری در نظر می‌ گیرد؛ در نتیجه هنگام جستجوی کلیدواژه‌های YMYL کمی در رتبه ‌بندی سخت ‌گیرتر است.

داخل پرانتز:

YMYL مخفف Your Life Your Money است و به صفحاتی گفته می ‌شود که با جان و مال مردم سرکار دارند؛ مثل محتواهای پزشکی، تجاری و...

155. تنوع دامنه

به روزرسانی‌های بزرگ گوگل باعث شده که در هر صفحه از نتایج، دامنه‌ های متنوعی را نشان دهد و تا جایی که امکان دارد چند نتیجه از یک دامنه در یک صفحه قرار نگیرد.

156. جستجوهای معامله ای

در برخی از موارد، گوگل برای جستجوهای مربوط به خرید، نتایج را به‌صورت متفاوت و با جزئیات بیشتری نشان می‌ دهد.

157. جستجوهای محلی

گوگل معمولاً در جستجوهای محلی، سایت‌هایی که در موقعیت جغرافیایی کاربر هستند را درنتایج اولیه نشان می ‌دهد. مثلاً وقتی ما عبارت «مرکز خرید تهران» را جستجو می‌کنیم، مزکر خرید لاله که به کارگر شمالی (موقعیت جغرافیایی شرکت نوین) نزدیک است در اولین نتیجه نمایش داده می‌ شود.

جستجوی محلی در سئو

158. باکس داستان‌های برتر

در هنگام جستجوی یک کلمه کلید خاص، اگر داستان برتر و یا ترند محبوبی در رابطه با آن کلمه وجود داشته باشد گوگل آن را به صورت باکس با عنوان Top Stories نمایش می‌دهد.

159. ارجحیت برندهای بزرگ

بعد از به روزرسانی Vince، نام تجاری برای گوگل مهم شد و برندهای بزرگ را در نتایج بالا قرار داد.

160. نتایج خرید

در برخی از موارد گوگل همان لینک خرید یا محصول که شامل تصویر، قیمت و اطلاعات کالاست را در نتایج طبیعی قرار می‌دهد:

لینک خرید در سئو

161. نتایج تصویر

گاهی اوقات تصاویر در جستجوی یک کلمه بالاتر از نتایج معمولی و ارگانیک نشان داده می‌شوند.

سئوی تصاویر در سرچ گوگل

162. نتایج تخم مرغ عید

گاهی گوگل در نتایج خودش یکسری سوپرایزها و بازی‌ ها را در نتایج اول گوگل برای کاربران قرار می‌دهد! مثلاً ااگر در قسمت Google Images عبارت Atari Breakout را جستجو کنید. نتایج جستجو تبدیل به یک بازی می ‌شود.

163. نتایج سایت واحد برای برندها

وقتی کلمات کلیدی نام تجاری یا دامنه را جستجو می‌کنید، ممکن است چند نتیجه از یک سایت در رتبه ‌بندی گوگل وجود داشته باشد.

سیگنال ‌های مرتبط با نام تجاری

104 فاکتور مهم رتبه بندی سایت در گوگل

164. انکرتکست نام برند

انکر تکست نام برند (متن لینک داده شده نام برند شما باشد) یک سیگنال برند ساده، اما قوی است.

165. جستجوهای نام برند

این گزینه بسیار ساده است. افراد به دنبال برندها می گردند. اگر مردم در گوگل به دنبال سایت شما باشد و نام برند شما را جستجو کنند، این نشان می‌دهد که سایت شما یک برند واقعی است و برای سئوی شما اهمیت دارد.

166. جستجوهای کلمه کلیدی + نام برند

اگر کاربر یک کلمه کلیدی را به همراه نام برند شما سرچ می‌کند (برای مثال گوگل ادز نوین) گوگل به شما رتبه بهتری در آن کلمه می‌دهد، نسبت به وقتی که کلمه کلیدی تنها جستجو می‌شود.

167. سایت ‌هایی که صفحه فیسبوک و لایک دارند

داشتن صفحه فیسبوک با تعداد زیادی لایک در رنک گوگل تأثیرگذار است.

168. سایت ‌هایی که صفحه توییتر با فالوورهای زیادی دارند

پروفایل توییتر به همراه فالوورهای بسیار، نشان‌دهنده یک برند محبوب است.

169. صفحه رسمی شرکت در سایت لینکدین

بیشتر کسب وکارهای واقعی برای شرکت خود در سایت لینکداین صفحه ‌ای دارند؛ صفحه لینکدین و تعاملاتتان در سئو تأثیر دارد.

170. نویسندگان شناخته شده

در فوریه سال 2013 اریک اشمیت مدیر عامل گوگل گفت که:

محتواهای مربوط به با پروفایل‎های آنلاین تأیید شده که مربوط به نویسندگان شناخته شده است، مهم‌‌تر از محتواهای عادی است؛ چون کاربران بر روی نتایج تأیید شده بیشتر کلیک می‎کنند.

171. واقعی بودن اکانت رسانه‌های اجتماعی

یک اکانت در شبکه های اجتماعی با 10000 فالوور و دو پست که هیچ تعاملی ندارد، تفاوت زیادی با اکانتی دارد که حاوی 10000 فالوور و تعاملات بسیار است. در واقع گوگل می‌تواند تشخیص دهد که کدام اکانت فیک و کدام واقعی است.

172. نمایش برند در باکس داستان‌های برتر

برند های بسیار بزرگ معمولاً اسمشان در قسمت Top Story گوگل وجود دارد؛ در حقیقت برخی از برندها حتی فید خبری خود را در اولین صفحات گوگل دارند.

نام برند در سئو

173. منشن بدون لینک نام برند

گاهی اسم یک برند در سایت‌های مختلف گفته می‌شود بدون اینکه به آن سایت لینکی داده شود. این موضوع هم برای رتبه‌بندی گوگل یک سیگنال اعتبار شناخته می‌شود.

174. مکان کسب وکارها

کسب وکارهای واقعی برای خود محل کار دارند. این امکان وجود دارد که گوگل از اطلاعات مکانی برای تعیین بزرگ بودن یا نبودن برند استفاده کند.

فاکتورهای اسپم On-Site

104 فاکتور مهم رتبه بندی سایت در گوگل

175. جریمه الگوریتم پاندا

سایت‌هایی که محتوای کم کیفیتی دارند در نتایج جستجو کمتر دیده خواهند شد؛ به ویژه اگر قبلاً جریمه پنالتی گوگل را دریافت کرده باشند.

176. لینک دادن به سایت‌های بی کیفیت

لینک دادن به سایت‌های بی کیقیت و اسپم نشانه این است که سایت شما هم کیفیت پایینی دارد؛ این کار به دیده شدن سایت در موتورهای جستجو لطمه میزند.

177. ریدایرکت‌ها

تغییر مسیرهای نادرست و زیاد نباید اتفاق بیفتد. این گزینه نه تنها موجب جریمه شدن سایت می‌شود، بلکه گاهی سایت را از حالت ایندکس خارج می‌کند.

178. پاپ آپ یا تبلیغات مزاحم

اسناد و راهنمای رسمی رتبه‌بندی گوگل می‌گوید که پاپ آپ‌ها و تبلیغات مزاحم نشان‌دهنده یک سایت با کیفیت پایین است.

179. پاپ ‌آپ‌های تمام صفحه

گوگل ممکن است سایت‌ هایی که پاپ‌‌های تمام صفحه دارند جریمه کند، چون باعث می‌شوند کاربر محتوای صفحه را نبیند. البته این تمام صفحه‌ها هم انواع مختلفی دارند که گوگل روی بعضی از آن‌ها حساسیت بیشتری دارد. در مقاله پاپ آپ می‌توانید این تبلیغات را بشناسید.

تبلیغات مزاحم در سئو180. بهینه ‌سازی بیش از حد سایت
سایت‌هایی که بیش ازحد بهینه ‌سازی شده‌اند، توسط گوگل جریمه می‌شوند و رتبه پایین‌تری می‌گیرند. بهینه سازی بیش از حد شامل مواردی مثل استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، عنوان‌های زیاد و معماری نامناسب است.

181. محتوای نامفهوم

گوگل یک محتوای مفید را از یک محتوای نامفهوم تشخیص می‌دهد؛ بنابراین محتواهایی نامفهوم یا آن‌هایی که به‌صورت خودکار تولید شده‌اند را ایندکس نمی‌کند.

182. صفحات دروازه

گوگل دوست دارد سایتی که به گوگل نشان داده می‌شود با سایتی که کاربر می‌بیند یکسان باشد؛ اگر سایت شما افراد را بعد از وارد شدن به صفحه دیگری بفرستد، این یک صفحه دروازه است که در گوگل ثبت شده و گوگل اینگونه سایت‌ ها را نمی‌پسندد.

183. تبلیغات بالای خط تا (Fold)

الگوریتم صفحه‌ بندی صفحه، سایت‌هایی که به‌جای محتوای مفید، تبلیغات بسیار زیادی در ابتدای صفحه دارند را جریمه می‌کند.

184. پنهان کردن لینک‌های وابسته

بسیاری از سایت‌ها تلاش می‌کنند که لینک‌های وابسته‌شان (Affiliate) را پنهان کنند؛ گوگل از این کار زیاد خوشش نمی‌آید و ممکن است به فکر پنالتی کردن آن‌ها باشد.

185. FRED

فرد (FRED) نام مستعار یکی از آپدیت‌های گوگل در سال 2017 است؛ این آپدیت سایت‌هایی را که از روش‌های سئوی کلاه سیاه استفاده می‌کنند و با محتوای بی‌کیفیت و تبلیغات اسپم فراوان در حال پول درآوردن هستند را هدف قرار داده است و در رتبه‌بندی اعتبار کمتری به آن‌ها می‌دهد.

186. سایت‌های وابسته

همانطور که می‌دانید گوگل اصلاً از سایت‌های وابسته طرفداری نمی‌کند. کارشناسان می‌گویند سایت‌هایی که از طریق Affiliate کسب درآمد می‌کنند، بیشتر زیر ذره‌بین گوگل هستند.

187. تولید محتوای خودکار

این یکی دیگر انگار شوخی بردار نیست، چون گوگل به‌شدت از محتواهایی که به صورت خودکار تولید می‌شوند متنفر است. اگر آن‌ها شک کنند که محتوای سایت شما توسط رایانه تولید شده است، ممکن است به سراغ جریمه کردن و در آوردن سایت شما از حالت ایندکس بروند.

188. توجه بیش از حد به پیج رنک

توجه بیش از حد به پیج رنک با nofollow کردن تمامی لینک‌های خروجی یا بیشتر لینک‌های داخلی، ممکن است نشان دهنده بازی کردن با سیستم رتبه‌بندی باشد.

189. اسپم شدن آی پی آدرس

اگر آی پی آدرس سرور شما به عنوان اسپم در نظر گرفته شود ممکن است تمامی سایت‌های موجود بر روی آن سرور را تحت تأثیر قرار دهد.

190. اسپم شدن تگ متا

به تگ‌های توضیحات بیش از حد کلمه کلیدی اضافه نکنید. با استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، گوگل می‌فهمد که قصد شما گرفتن رتبه بهتر با روش‌های غیرطبیعی است و شما را جریمه می‌کند.

فاکتورهای اسپم Off_Page

191. سایت‌ های هک شده

اگر سایت شما هک شود، رتبه‌اش را در نتایج جستجو از دست می‌دهد. مثلاً گوگل وقتی فهمید که سایت Search Engine Land هک شده است، به طور کامل آن را از حالت ایندکس خارج کرد.

تأثیر هک شدن در رتبه‌بندی گوگل

192. نفوذ غیرطبیعی لینک‌ها

هجوم ناگهانی و غیرطبیعی لینک‌ها در صفحات نشان‌ دهنده لینک ‌های ساختگی است.

193. جریمه پنگوئن

سایت‌هایی که قبلاً توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شده‌اند، کمتر در نتایج موتورهای جستجو دیده خواهند شد.

پنگوئن یکی از الگوریتم‌های گوگل است و برای مبارزه با سایت‌هایی به وجود آمد که با لینک‌سازی زیاد و اسپم خودشان را به نتایج بالای گوگل می‌رساندند.

194. درصد بالایی از لینک‌های کم کیفیت

لینک‌های بسیار از منابعی که معمولاً از روش‌های سئوی کلاه سیاه ( همچون دیدگاه های وبلاگ و پروفایل انجمن ها) استفاده می‌کنند، ممکن است نشان دهنده بازی با سیستم رتبه‌بندی گوگل برای گرفتن رتبه باشد.

195. بک‌ لینک از سایت ‌های بی‌ربط

سایت‌هایی که تعداد بالایی لینک غیر طبیعی از سایت‌های غیر مرتبط می‌گیرند، برای پنگوئن حساسیت برانگیزند.

196. هشدار لینک‌ های غیر طبیعی

گوگل می‌تواند لینک‌های غیر طبیعی را به‌راحتی شناسایی کند. او بعد از کشف این مدل لینک‌ها هزاران پیام در ابزار وبمستر برای صاحبان سایت‌ها ارسال می‌کند. این موضوع باعث کاهش رتبه سایت می‌شود.

197. بک ‌لینک از دایرکتوری‌ های بی‌کیفیت

طبق گفته گوگل، بک‌لینکی که از سایت‌های بی کیفیت گرفته شود، باعث کاهش رتبه سایت می‌شود.

198. ویجت لینک‎ ها

گوگل از لینک‌هایی که هنگام ویجت کردن به صورت خودکار تولید می‌شوند، اصلاً خوشش نمی‌آید.

199. لینک ‌هایی از آی پی آدرس کلاس C یکسان

به دست آوردن تعداد زیادی از لینک‌های غیر طبیعی در آی پی آدرس یکسان، ممکن است نشانه‌ای از لینک‌بیلدینگ شبکه‌ای و غیرطبیعی باشد.

200. انکر تکست سَمی

داشتن انکر تکست که ربطی به سایت شما ندارد ولی کاربر را به سمت سایت شما هدایت می‌کند، می‌تواند نشانه‌ای از اسپم یا سایت هک شده باشد. در هر دو مورد، امکان آسیب به رتبه سایت وجود دارد.

201. بک لینک از مقالات و نشریات

به دلیل اینکه زمانی از نشریات و مقالات برای لینک‌سازی غیر طبیعی استفاده شد، گوگل روی لینک‌های این دو گروه نیز حساس است.

202. جریمه ‌های دستی گوگل

این جریمه‌ها در وبمسترتولز انواع مختلفی دارند که بیشتر آن‌ها جریمه برای لینک‌ سازی‌های سئو کلاه سیاه است.

 اگر به اعلامیه های سالانه سئو و بهینه‌ سازی موتور های جستجوگر مراجعه و مطالعه کرده باشید، احتمالا می‌دانید که گوگل تقریبا نزدیک به 200 عامل مهم رتبه ‌بندی در الگوریتم‌ های خود استفاده می‌کند.خرید و فروش لینک نیز از خط قرمزهای قوانین گوگل است و می ‌تواند به دیده شدن شما در موتور های جستجو آسیب بزند.

204. Sandbox گوگل

سایت‌های جدید که به طور ناگهانی کلی لینک دریافت می‌کنند، معمولاً توسط گوگل به Sandbox منتقل می‌شوند. منطقی نیست که یک سایت تازه تأسیس این همه لینک داشته باشد؛ در این شرایط دیده شدنش در موتورهای جستجو به طور موقتی محدود می‌شود.

205. رقص گوگل (Google Dance)

الگوریتم رقص گوگل به طور موقت باعث تغییر در رتبه‌بندی ‌ها می ‌شود. چرا این اتفاق می ‌افتد؟ فرض کنید رقابت در نتایج سایت‌ ها به گونه ‌ای است که چند سایت در کلمات کلیدی یکسان، رتبه یکسانی می‌گیرند. گوگل چگونه باید آن‌ ها را رتبه ‌بندی کند؟

در این شرایط گوگل آنقدر این سایت ‌ها را بالا و پاین می ‌کند (می‌ رقصاند) تا از طبق رفتار کاربران رتبه آن‌ها را مشخص کند.

به عبارتی، گوگل یک سایت را بطور موقت بالا می‌ آورد تا کاربران آن را ببینند. در این مدت واکنش کاربران (از جمله کلیک، اسکرول، زمان سپری شده در صفحه، نرخ پرش و...) به دقت زیر نظر ربات‌های گوگل قرار می‌گیرد و اگر این محتوا یا سایت توانست کاربران را راضی کند، رتبه بهتری می‌گیرد. وگرنه، به سر جای اول خود یا حتی پایین‌تر سقوط می‌کند.

206. ابزار رد (Disavow Tool)

استفاده از این ابزار نیز می ‌توانید لینک‌ هایی که از سایت‌ های کم کیفیت و بد را پاک کنید و از جریمه دستی یا پنالتی جان سالم به در ببرید.

207. درخواست تجدید نظر

اگر توسط گوگل جریمه شده ‌اید، می‌ توانید درخواست تجدید نظر بدهید، در صورتی که درست باشد، جریمه شما از بین خواهد رفت.

208. طرح لینک موقت

گوگل لینک ‌های ساخته شده توسط افراد را به سرعت شناسایی می‌کند. این لینک‌ ها با طرح لینک موقت شناخته شده اند. با دیدن این 200 فاکتور متوجه می ‌شویم که لینک ‌ها و کلمات کلیدی برای گوگل اهمیت زیادی دارند؛ ولی همین‌ ها ممکن است درد سرساز هم باشند

Must Read

Connect

با ما بمان

برای دریافت جدیدترین آموزش ها ، در خبرنامه ما مشترک شوید
جدید در ارتقاء کسب و کار