سئوی خارجی (Off page seo) چیست؟ - نکات و تکنیک‌ها

بهینه‌ سازی برای موتور های جستجو: یعنی کاری کنیم که سایت ما برای اینکه گوگل آن را راحت پیدا کند، راحت بخواند و راحت رتبه‌ بندی کند، آماده باشد. SEO، بهینه ‌سازی که به دو بخش تقسیم می شود: بهینه‌ سازی داخلی (On-page SEO) و بهینه‌ سازی خارجی (Off-Page SEO).

بهینه‌ سازی برای موتور های جستجو: یعنی کاری کنیم که سایت ما برای اینکه گوگل آن را راحت پیدا کند، راحت بخواند و راحت رتبه‌ بندی کند، آماده باشد. SEO، بهینه ‌سازی که به دو بخش تقسیم می شود: بهینه ‌سازی داخلی (On-page SEO) و بهینه ‌سازی خارجی (Off-Page SEO).

قبل از اینکه این مقاله را شروع کنیم و وارد بحث جذاب سئوی خارجی شویم، سریع یک نکته را مرور کنیم:  هدف گوگل، رساندن کاربران به بهترین و مرتبط‌ترین نتایج است.

حالا سوال این است که گوگل از کجا بهترین و مرتبط‌ ترین نتایج را شناسایی و آن‌ ها را رتبه‌ بندی می ‌کند؟ گوگل

مسلماً فاکتورهای زیادی در این فرایند دخیل هستند؛ بخشی از این فاکتورها مربوط به داخل سایت می‌شوند و کمک می‌کنند که گوگل محتوای شما را پیدا کند و موضوع را بفهمد. بخش دیگر اما در خارج از سایت شما اتفاق می‌افتد. گوگل درست مثل یک انسان، شروع به تحقیق درباره شما می‌کند. در این تحقیقات گوگل به به‌دنبال این است که ببیند چقدر در بین مردم اعتبار و اجر و قرب دارید.

ساده‌ ترین تعریف سئو این است:

بهینه‌ سازی برای موتور های جستجو

یعنی کاری کنیم که سایت ما برای اینکه گوگل آن را راحت پیدا کند، راحت بخواند و راحت رتبه‌ بندی کند، آماده باشد.

کارشناسان SEO، خودِ این بهینه‌سازی را به دو بخش تقسیم کرده‌اند: بهینه‌سازی داخلی (On-page SEO) و بهینه‌سازی خارجی (Off-Page SEO).

بهینه‌سازی یا همان سئوی داخلی سایت، عبارت است از تمام کارهایی که در داخل سایت خودمان انجام می‌دهیم، تا تمام صفحات و محتواهای سایت، برای موتور جستجو بهینه باشند.

اما سئوی خارجی ؟

 

سئو خارجی سایت (Off-Page SEO) چیست؟

به تمام تکنیک‌ هایی که خارج از سایت خودمان، برای بهبود رتبه در نتایج جستجو انجام می‌ دهیم، سئو خارجی سایت گفته می ‌شود.

منظور از خارج از سایت خودمان کجاست؟

سایت ‌های دیگر، شبکه ‌های اجتماعی و حتی جستجوی نام برندمان در گوگل، از جمله سیگنال‌ های خارجی هستند که روی رتبه‌بندی نتایج تأثیر گذارند.

سئوی خارجی و سئو ی داخلی در یک نگاه

برای اینکه تفاوت سئو داخل سایت و بیرون از سایت را متوجه شوید به تصویر زیر نگاه کنید.

سئو داخلی و سئو خارجی در یک نگاه همانطور که پیداست، بخش اعظم تمرکز سئو خارجی روی این است که نشان دهد بقیه (چه در سایت ‌ها دیگر و چه در شبکه ‌های اجتماعی)، اعتبار سایت شما یا محتوای شما را تأیید کرده ‌اند.

گوگل این تائید را از طریق لینک ‌هایی که به سایت شما داده شده، بحث ‌هایی که در شبکه‌ های اجتماعی راجع ‌به شما به راه افتاده و حتی تعداد دفعات ی که کاربران نام برند شما را جستجو کرده ‌اند، متوجه می ‌شود.

در ادامه راجع ‌به تکنیک ‌های سئو خارجی مفصل صحبت خواهیم کرد. قبل از آن، بیایید به یک سوال ساده جواب دهیم.

چرا سئو خارجی اهمیت خیلی زیادی دارد؟

در رتبه ‌بندی نتایج گوگل، حدود 200 فاکتور مهم دخیل هستند؛ یعنی گوگل طبق این 200 فاکتور، تصمیم می ‌گیرد که کدام سایت رتبه اول را بگیرد یا کدام یکی به صفحه دوم برود. [این فاکتورها را می ‌توانید در مقاله 200 فاکتور مهم رتبه ‌بندی سایت‌ ها (آپدیت سال 2020) بخوانید.]

نکته اینجاست که حدود 50% درصد از این فاکتورها، مربوط به سئوی خارجی هستند.

از طرف دیگر، گوگل توجه ویژه‌ای به تخصص (Expertise)، اعتبار (Authoritativeness) و قابل اعتماد بودن (Trustworthiness) سایت ‌ها دارد. این موضوع را می‌ شود از کتابچه ‌ای که گوگل برای ارزیاب ‌های خود منتشر کرده است، فهمید. گوگل در این کتابچه، صراحتاً به ارزیاب ‌های خود اعلام کرده است که به E-A-T (مخفف تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن) سایت منتشر کنندۀ محتوا، نویسنده آن مطلب و حتی شهرت و آوازۀ آن برند دقت کنند. (اگر این کتابچه که گوگل خودش درباره موتور جستجو منتشر کرده برایتان جالب است، منتظر سورپرایزی که در پایان این مقاله برایتان داریم، باشید.)

کمی بالاتر هم اشاره کردم؛ یکی از راه ‌های نشان دادن اعتبار و جلب اعتماد، انجام سئو خارج از سایت است.

خب دیگر، برویم سراغ تکنیک ‌هایی که برای سئوی خارجی سایت خود، باید یاد بگیرید.

 

با تکنیک‌ های سئو خارجی (Off-Page SEO) آشنا شوید

خیلی از سئو کارهای تازه‌کار، فکر می ‌کنند که سئو خارجی مساوی است با بک لینک گرفتن. یعنی اگر تمرکزمان را بگذاریم روی دریافت لینک از هزاران سایت مختلف، گوگل ما را به رتبۀ اول نتایج خود خواهد رساند.

این تصور اشتباهی است! سئو خارجی وب ‌سایت، علاوه‌ بر لینک سازی شامل بخش ‌های دیگری هم هست.

اگر بخواهیم تک به تک کارهایی که می ‌توانید برای سئو خارجی انجام دهید را نام ببریم، احتمال اینکه مقاله نامفهوم و سردرگم‌ کننده شود زیاد است؛ برای همین ما تمام تکنیک‌ ها را در 3 بخش تقسیم می ‌کنیم، سپس هر بخش را باز کرده، سعی می‌کنیم مفهوم را برایتان جا بیندازیم و بعد شما را برای مطالعۀ بیشتر راهنمایی می ‌کنیم.

ابن 3 دسته عبارت‌انداز:

بک‌ لینک‌ سازی

اینفلوئنسر مارکتینگ

فعالیت مفید و موثر در شبکه‌ های اجتماعی

در ادامه هر کدام از این بخش‌ ها را جداگانه بررسی می ‌کنیم.

1- نقش پررنگ بک لینک ها در سئو خارجی سایت
همانطور که می ‌دانید، بک ‌لینک‌های یک سایت، جزو مهم‌ترین فاکتورهای سئو هستند؛ اما یک نکته را هرگز فراموش نکنید:

 

«کیفیت لینک ‌های خارجی که دریافت می ‌کنیم، مهمتر از کمیت آن است»

به عبارت دیگر، اگر شما بتوانید 10 لینک با کیفیت دریافت کنید، خیلی بهتر از این است که 1000 لینک با کیفیت متوسط داشته باشید! شاید بپرسید:

لینک‌ های با کیفیت چه ویژگی ‌هایی دارند؟
اعتبار صفحه‌ ای که به شما لینک می ‌دهد (Page Authority)، اعتبار سایتی که به شما لینک می‌ دهد (Domain Authority) و محتوای مرتبط سایت (Relevance Content)،3 فاکتوری هستند که گوگل برای ارزیابی کیفیت بک ‌لینک، آنها را چک می ‌کند.

شما با نصب افزونه MOZ Bar می ‌توانید PA و DA (همان اعتبار صفحه و اعتبار دامنه) صفحات را چک کنید و در صورتی که از نظر محتوایی با سایت شما ارتباط دارند، اقدام به لینک ‌سازی در آن‌ ها کنید.

چند نکتۀ مهم درباره لینک سازی خارجی

فرآیند لینک‌ سازی باید کاملاً فکر شده و طبیعی باشد. همانطور که چند ثانیه پیش هم اشاره کردیم، گوگل به کیفیت لینک‌ ها، بیشتر از تعداد آن‌ ها اهمیت می‌ دهد. پس بیایید ببینیم که در ساختن بک ‌لینک‌ های با کیفیت، به چه نکاتی باید توجه کنیم.

- به محل قرارگیری لینک توجه کنید

گوگل، به محل قرارگیری لینک شما توجه میکند. لینکی که در محتوا قرار گرفته قطعاً باارزش ‌تر از لینکی است که یک جایی در گوشه‌ کنارهای سایت قرار دارد و اصلاً به چشم هم نمی ‌آید! بهترین و سریع‌ ترین روش برای اینکه لینک ‌های شما در یک محتوای باکیفیت ظاهر شوند، این است که از رپورتاژ آگهی استفاده کنید.

- انکر تکست‌ ها را بازبینی کنید

انکرتکست همان متنی است که روی آن کلیک میکنیم و وارد یک صفحۀ جدید می ‌شویم. گوگل انکرتکست را به عنوان یکی از سیگنال‌ های رتبه ‌بندی در نظر می ‌گیرد و با خواندن آن متوجه می‌شود که موضوع صفحۀ مقصد چیست و اصلاً ارتباطی با متن شما دارد یا نه. برای همین بهتر است موقع لینک ‌سازی از انکرتکست‌ های تکراری استفاده نکنید و روی کلمات مرتبط، با معنی و متنوع لینک بگیرید.

در مقاله انکرتکست چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟ میتوانید با انواع انکرتکست و فوت ‌و فن بهینه ‌سازی آن، به‌ طور کامل آشنا شوید.

- به کلمات و عبارات پیرامون لینک توجه کنید

به لطف هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، گوگل روز به ‌روز بیشتر به زبان ما انسان ‌ها نزدیک می ‌شود. به خاطر همین هم مثل قدیم‌ ها، دنبال یک کلمات کلیدی یا انکرتکست خاص درون متن شما نمیگردد. موتور جستجوی گوگل، کلمات و عبارت ‌های مختلفی که از لحاظ موضوعی به انکرتکست شما ربط دارند را، از نظر فراوانی و نزدیکی به آن انکرتکست بررسی می ‌کند. به این ارتباط بین لینک ‌ها و کلمات نزدیک موجود در مقاله، Co-occurrence گفته می ‌شود.


در نتیجه، موقع لینک‌ سازی حواستان باشد که بین عباراتی که ممکن است جستجوی کاربران باشند، ارتباط ایجاد کنید؛ مخصوصاً وقتی که انکرتکست شما نام برند است.

- به فالو و نوفالو بودن لینک توجه کنید

لینک فالو یا دوفالو (Dofollow): لینک‌ هایی هستند که موتور جستجو آن ‌ها را دنبال می ‌کند و وارد صفحه مقصد می ‌شود.

لینک نوفالو (Nofollow): لینکهایی هستند که موتور جستجو آن‌ها را دنبال نمیکند.

 

خب، فکر میکنم واضح است که گوگل، امتیازی خاصی برای لینک ‌های نوفالو در نظر نمیگیرد؛ چون آنها را دنبال نمی‌کند و به بررسی صفحه مقصد نمی‌پردازد. پس اگر قرار است که برای لینک ‌سازی هزینه کنید، حتماً لینکهای Follow بگیرید.

کاری کنید که آدم‌ها به صورت خودجوش به شما لینک بدهند
لینک‌ هایی که افراد دیگر (طرفداران، مخاطبان و همکاران شما) به صورت خودجوش به مقاله ها یا سایت شما میدهند، بهترین نوع بک لینک هستند! (نه آن لینک هایی که در وبلاگ ‌ها یا سایت ‌های فرمالیته که ساخته ‌اید، خودتان به خودتان می ‌دهید!)

like - by Thierry Fousseحتماً الان با خودتان فکر می ‌کنید که آخر چه کسی همینطوری مفت و مجانی به سایت ما لینک می‌دهد؟

همیشه مساله بر سر پول و مادیات نیست. گاهی می ‌توانید با یک محتوای پربار و مفید، تبادل ارزش کنید؛ کاری کنید که آدم‌ها در مقاله ‌هایشان از شما یاد کنند و به محتوایتان لینک بدهند.

مثلاً اگر شما بتوانید در زمان مناسب، اطلاعات دست اول یا گزارش ‌های آماری ارائه کنید، سایت‌ های دیگر برای استناد به این آمار، به سایت شما لینک خواهند داد. برای نمونه، اخیراً کافه بازار گزارشی از صنعت برنامه و بازی موبایلی در سال ۹۸ ارائه کرده و برخی سایت ‌ها، آن را بررسی کرده و به کافه بازار لینک داده ‌اند.

پس یادتان نرود: شما با تولید هر نوع محتوای منحصربه‌فردی (از جمله اینفوگرافیک، ویدئو، آمار، نتایج یک تحقیق، تجربیات شخصی خودتان، اطلاعات واقعاً مفید و ...) کاری می‌ کنید که افراد دیگر از این اطلاعات استفاده کنند و خیلی دست‌ و دل ‌بازانه به شما لینک بدهند!

در ضمن، به چنین لینکهایی، Editorial Link گفته می ‌شود. گوگل این لینک ‌ها را می ‌شناسد و برای آنها ارزش زیادی قائل است.

 

2- تاثیر اینفلوئنسر مارکتینگ در سئو خارجی

اول از همه بیایید با اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا شویم:

به استفاده از افراد تاثیرگذار، برای رساندن پیام برند خود، به مخاطبان هدف، اینفلوئنسر مارکتینگ گفته می‌ شود.

اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟

افرادی هستند که معمولاً تعداد دنبال ‌کننده ‌های زیادی دارند، در بین مردم محبوب هستند و مردم توصیه‌های آن‌ها را با جان و دل قبول میکنند.

لطفاً دقت کنید! اینفلو ئنسر مارکتینگ، فقط این نیست که به یک سری افراد فالوور بالا در اینستاگرام پول بدهید تا محصول شما را تبلیغ کنند. نه! این می ‌شود تبلیغات در شبکه‌ های اجتماعی . اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی به وسیلۀ اینفلوئنسرها، نیازمند طراحی کمپین‌ هایی است که هدف مشخصی را دنبال می ‌کنند و این هدف، لزوماً فروش محصولات نیست.

یادتان هست که گفتم یکی از سیگنال ‌هایی که گوگل توجه زیادی به آن دارد، میزان جستجوی نام برند شما یا Brand Mention است؟

خب، با اینفلوئنسر مارکتینگ می‌ توانید کاری کنید که مردم نسبت به برند شما آگاهی پیدا کنند، کنجکاو شوند و برای دریافت محتواهای بیشتر، نام ‌تان را در گوگل سرچ کنند. گوگل به این تعداد جستجوها توجه می‌کند و وقتی می ‌بیند عده زیادی دنبال شما می ‌گردند، دستتان را توی دست هم می ‌گذارد.

یک نکته کوچک: برای اینکه ببینید نام برند شما به ‌طور میانگین چند بار در ماه جستجو می ‌شود، می ‌توانید از ابزار Keyword Planner گوگل استفاده کنید.

درباره اینفلوئنسر مارکتینگ و طراحی کمپین، سعی می‌ کنیم حتماً در مقالات آینده صحبت کنیم. فعلاً برویم سراغ بخش آخر سئو خارجی.

  

آپارات و یوتیوب؛ یا ویدئو مارکتینگ برای سئو

یوتیوب و آپارات بهترین مکان برای آپلود ویدئو های آموزشی یا موشن گرافیک‌ های شما هستند. خوبی یوتیوب این است که می ‌توانید به سادگی لینک وب سایت خود را در توضیحات وارد کنید؛ ولی خب در ایران فیلتر است و شاید کاربران زیادی به آن دسترسی نداشته باشند.

خوبی آپارات هم این است که در ایران فیلتر نیست (!)، ولی قابلیت لینک ‌دهی رایگان را ندارد.

خوبی ویدئو این است که به سرعت بین مردم پخش می‌شود، قابلیت به‌اشتراک‌ گذاری بالایی دارد و خیلی ‌ها بعد از دیدن ویدئو نام برند شما را جستجو می ‌کنند.

 

اینستاگرام؛ رسانه‌ی محبوب ایرانی ‌ها

تاثیر فعالیت در اینستاگرام هم تقریباً مثل آپارات و یوتیوب است؛ یعنی هم می‌توانید به سایتتان لینک بدهید و هم اینکه برندینگ میکنید.

توجه کنید، اگر محتوایی که در شبکه‌ های اجتماعی تولید می‌کنید باکیفیت و مفید باشد، شانس این را دارید که مردم محتوای شما را با یکدیگر به‌اشتراک بگذارند و شروع کنند به صحبت کردن درباره برند شما! و درست اینجاست که برند منشن (Brand Mention) اتفاق می ‌افتد.

فقط یادتان نرود که اگر اینستاگرام را به عنوان یکی از رسانه‌های خود انتخاب می‌ کنید، باید فعالیت مستمری در آن داشته باشید، تا بتوانید نتیجه بگیرید.

 

نقش شبکه ‌های اجتماعی در سئو سایت

فعالیت مفید و موثر در شبکه‌ های اجتماعی، 2 امتیاز بزرگ برای شما دارد:

برندینگ می‌ کنید و میزان سرچ برندتان افزایش می ‌یابد

می‌توانید برای سایت ‌تان لینک بسازید

برای اینکه فعالیت شما در شبکه‌ های اجتماعی نتیجه ‌بخش باشد، اول مخاطبان هدف خود را مشخص کنید. مخاطبان هدف خود را که بشناسید، می‌توانید رسانه‌های درست و همینطور محتوای مناسب آن‌ها را تهیه کنید.

  

یک نکته دربارۀ شبکه ‌های اجتماعی

هر شبکه اجتماعی، ماهیت خاص خودش را دارد. برای همین قبل از هر حرکتی باید مشخص کنید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و در کدام شبکه، دسترسی به آنها آسا‌نتر و بهتر است.

برای مثال، کسب‌ و کارهای B2C، که سر و کارشان با مصرف ‌کنندۀ نهایی کالا است، بهتر است روی اینستاگرام تمرکز کنند. از طرفی، کسب‌ و کارهای B2B که سر و کارشان با سایر کسب ‌و کار هاست، بهتر است روی رسانۀ لینکدین بیشتر کار کنند.

وقتی رقابت بر سر اول شدن در نتایج جستجو بالا می ‌گیرد، گوگل با حواس جمع، به تمام سیگنال‌های کوچک و بزرگ دقت می‌کند، تا بتواند بهترین نتیجه را به کاربران برساند. یکی از این سیگنال ‌ها، Social signal یا سیگنال شبکه ‌های اجتماعی است.

فعالیت شما در سوشیال مدیا و میزان استقبال مخاطبان از آن، به گوگل نشان می ‌دهد که تا چه حد پرطرفدار هستید. از جمله سوشال سیگنال‌هایی که گوگل به آن‌ ها توجه می ‌کند، می‌ توان به تعداد فالوور، تعداد لایک و تعداد به اشتراک گذاشته شدن پست ‌ها اشاره کرد.

Must Read

Connect

با ما بمان

برای دریافت جدیدترین آموزش ها ، در خبرنامه ما مشترک شوید
جدید در ارتقاء کسب و کار