E-mail: holsyan.ir(at)gmail.com تلفن: 09029543979
(طرح ویژه)
عمومی,خبری و مجلات
35 درصد
تخفیف
به مناسبت کسب رتبه بالای گوگل
طراحی سایت با کدنویسی اختصاصی از پایه
سئو و بهینه سازی سایت با افزایش رتبه در ماه نخست
طراحی گرافیک, لوگو و اِلمان ها بصورت اختصاصی در روند برندسازی
هُلسیان وب
هُلسیان وب با پشتوانه 5 ساله آکادمیک تحت وب
سئو و بهینه سازی وب سایت | طراحی سایت
با بروزترین اصول کدنویسی و تحت استانداردهای سچما
تنها هدف ما از طراحی سایت توسعه وب و خلق یک اثر هنریست

هُلسیان وب: Schema.org Markup یا ساختار نشانه گذاری طرح, نوعی از مجموعه اطلاعات معین است که برای طبقه بندی,نشانه گذاری و نام گذاری در سایت بکار می رود. این روش از جمله فاکتورهای بهینه سازی برای موتورهای جستجو است که برای نشانه گذاری, تجزیه و تحلیل محتوا و اطلاعات سایت بکار می رود.

همانطور که قبلا در مورد اطلاعات ساختاری و نشانه گذاری schema.org اشاراتی داشته ایم و همینطور بر بکارگیری این فاکتور سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو, تاکید کرده ایم. Schema.org Markup یک نوع نشانه گذاری ساختاری بر اجزای کدهای مدیریت سایت است که محتوا را پوشش و دربر گرفته و به خواندن و نمایش محتوا و اطلاعات کمک می کند.

از این رو به بیان دیگر موتورهای جستجو می توانند برپایه آن نتایج با کیفیت تر و مشخص شده تر و همچنین مرتبط با کلمات جستجو شده در نتایج جستجو را نشان دهند. یا به مفهوم دیگر, استفاده و بکارگیری این طرح نشانه گذاری برای جستجوگرها, پیدا کردن اطلاعات دشوار را آسان تر می سازد.

این طرح ساختاری یک نوع میکرو داده است که موتورهای جستجو برپایه آن برای تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات در صفحات وب شما موثرتر عمل نمایند. و برای استاندارد سازی نشانه های ساختاری در وب است, و از این رو گوگل, بینگ و یاهو در پایگاه متمرکز ساختار schema.org برای استاندارد سازی نشانه گذاری ساختاری تحت وب, توافق و باهم عمل می کنند.

با بیان مفهومی, این نشانه گذاری به محتوای یا بخشی از صفحه اعمال می شود تا دقیقا همان اطلاعات مدنظر را مشخص کند, و خزنده های موتورهای جستجو را نیز با اطلاعات اضافی ارائه دهند.

بطور مثال مدیران سایت ها معمولا برای توصیف های اضافی در یک صفحه یا محتوا از برچسب ها استفاده می کنند. که با این حال نمی توان با استفاده از تگ ها یا همان برچسب ها برای موتورهای جستجوگر مشخص نمود که چه اطلاعاتی را نمایش دهند.

برای موتورهای جستجو بطور صحیح بسیار دشوار است که زمان و تاریخ را تفسیر کنند, این بخاطر تفاوت در نحوه قالب بندی تاریخ است, و اینکه آیا رویداد مورد نظر در گذشته رخ داده و یا برنامه ریزی شده که در آینده رخ دهد یا خیر.

مثال: اضافه نمودن نکته های نشانه گذاری مشخص می کند که محتوای یک صفحه, مثلا بیان یک رویداد است که در یک تاریخ خاص رخ می دهد. که با اعمال نمودن نوع آیتم و صفت رویداد و درج نمودن شروع تاریخ و پایان آن در ادامه این یک آیتم با استفاده از ویژگی های schema برای موتورهای جستجو مشخص می کنیم که این زمان را در نظر و در جستجو اعمال و در نظر بگیرند و این هرگونه ابهام را برای کاربران منتفی می سازد.

Schema.org Markup چرا برای کسب و کار مفید است؟

با استفاده از این طرحواره, موتورهای جستجو به راحتی می توانند شناسایی و نمایش اطلاعاتی را که کاربران و مشتریان شما ممکن به دنبال آنها, مانند ساعات کاری, اطلاعات تماس و حتی نوع پرداخت هستند را شناسایی و در نتایج جستجو نمایش دهند.

علاوه بر این ممکن است برای نشانه گذاری کلمات و عباراتی که معنای مختلفی در هر زمینه کاری دارند استفاده شوند. و همچنین برپایه این ساختار, نشانه گذاری محدوده آدرس و محل کسب و کار, شماره تلفن و ساعات کاری شما از نظر دیدگاه محلی بر سئو سایت تاثیرگذار باشد.

بررسی ها نشان می دهد که استفاده از این طرحواره برای برجسته سازی توصیفات و اطلاعات بیشتر, می تواند شما را در تبدیل مشتریان جدید به ثابت یاری رساند.

از نظر رویدادها در کسب و کارهای محلی, این طرحواره با ارائه چندین فیلتر که برپایه آن می توانید در مورد اطلاعات خود اعمال کنید و موتورهای جستجو را به این درک مناسب در مورد محتوا برسانید که رویدادهای شما را بهتر درک کنند.

به بیانی معمولی این قابلیت را می توان اینطور تفسیر کرد که شما با استفاده از میکرو دادهها و بکارگیری و پیاده سازی آنها در html & php مقالات, اطلاعات و غیره سایت خود می توانید اطلاعات بیشتری که می خواهید ربات های جستجوگر آنها را همانند تصاویر زیر در نتایج جستجو اعمال, استفاده و نمایش دهند. قابلیتی که برخلاف تگ های برچسب که تنها می توان کلمات کلیدی بیشتر در موضوع متن خود اعمال کنید. از این رو برپایه آن می توان اطلاعات بیشتر و حرفه ایی تری را که شما در نظر دارید که کاربران در هنگام جستجوی و نمایش صفحات یا اطلاعات سایت شما, آنها را ببینند, اعمال نمود.


بگذارید با این مثال توضیحات را گسترش دهیم!

فرض کنیم که شما دارای یک وب سایت فروشگاه اینترنتی هستید که محصولات خود را به فروش می رساند.

حالا اگر کدهای یک صفحه معمولی محصول مورد نظر رو بررسی کنید, تقریبا چنین کدهایی را خواهید دید.

لازم بذکر است: البته فرقی نمی کند, این تگ ها ممکن است با هر تگی شروع شوند, مانند(span & ul,li & strong), و غیره.

هنگامی که می خواهید بخشی از صفحه یا محصول و یا هرآنچه که در مورد کسب و کار خود ارائه می دهید با اضافه نمودن کدهای نشانه گذاری ساختاری, تمرکز جستجوگر ها را بر اطلاعات و بهتر درک و تفسیر و نیز ارائه آنها در نتایج جستجو بیشتر کنید. مانند تصویر زیر عمل کنید.

با اضافه کردن این برچسب <div itemscope> در بین تگ <div>, شما بیان می کنید که این کد خاص است.

<div itemscope itemtype="http://schema.org/Order">

و با استفاده است itemscope itemtype خصوصیت آیتم را مشخص می سازیم.

ویژگی itemprop زیر: یعنی تمامی محتوا و اطلاعات به این اشاره دارد.

<h1 itemprop = "name" >طراحی سایت تهران</ h1>

لطفا توجه کنید, تمام این ساختار آنجا خلاصه می شود که شما ممکن است یک سایت داشته باشید و موضوعات شبیه به هم را در آن قرار می دهید, حال با استفاده از نشانه گذاری های فوق, شما دقیقا مشخص می کنید که این محتوا, اطلاعات یا محصول دقیقا درمورد و یا زیرمجموعه, یک بخش خاص می باشد.


بکارگیری ساختار نشانه گذاری Schema.org Markup در وب سایت خود به 3 صورت امکان پذیر است. که ما تنها به دو روش آن می پردازیم که مهمتر هستند.

ساختار نشانه گذاری, Microdata و JSON-LD

JSON-LD - این ساختار نشانه گذاری توضیحات و کاربردهای متفاوتی دارد, اما ما تنها به بخشی از موارد مهم آن می پردازیم.
این فرمت که برپایه فرمت جاوا اسکریپت آغاز می شود, در ما بین تگ head فایل index.html & php  قرار می گیرد و یا می توان آن را هنگام تولید یک محتوای خاص بعنوان یک کد اسکریپت وارد نمود, تا اطلاعات بیشتری را به یک صفحه خاص ترزیق نمود. مانند تصویر زیر:

 

Microdata - میکرو داده ها: این ویژگی که بسیار حرفه ای تر است, براساس نشانه گذاری خواص مشخص در کدهای html & php داده های مدیریت محتوای سایت پیاده سازی می شوند و موتورهای جستجو نیز این نوع را بیشتر پسند و در نظر می گیرند.

این نوع ساختار نشانه گذاری, اگر در تمامی ساختار بندی مدیریت سایت و نیز در کدهای مدیریت محتوا مانند صفحات مطالب, صفحات بلاگ, صفحات تماس با ما, صفحات فروشگاهی, مسیر سایت و غیره اعمال شوند, در هنگام تولید محتوا و ارائه اطلاعات و غیره, بصورت خودکار این نوع نشانه گذاری اعمال می شوند و دیگر نیازی به دوباره درج کردن آنها توسط مدیر سایت نیست. از این رو در هنگام سفارش طراحی سایت, از تیم طراحی سایت خود بخواهید تا این نوع ساهتار بندی و نشانه گذاری را برای شما پیاده سازی کند.

این نوع نشانه گذاری در لابه لای تگ ها و کدهای سایت اعمال می شوند, و در هنگام درج اطلاعات یا محتوا در هر بخش که از قبل ساختار بندی شده است, پس برای ربات های جستجوگرها مشخص ساخته اید که در مورد چه چیزی سخن می گویید, و دیگر نیازی نیست به شکل مداوم ساختار کدهای سایت را نشانه گذاری کنید, چون در کدهای مدیریت محتوای سایت, این ساختاربندی را اعمال کرده اید.

به تصویر زیر دقت کنید

این یعنی شما اگر ساختار مدیریت محتوای سایت خود را از پایه برپایه این نشانه گذاری ساختاری (Schema.org Markup) نشانه گذاری کرده باشید, هر زمان مقاله یا خبری را در محتوای سایت خود ایجاد و منتشر سازید, اطلاعات محتوای شما همانند کدها در تصویر بالا اعمال و منتشر خواهند شد. از این رو هم نوع و موضوع محتوای بخشی از سایت را برای فهم ساده تر و تفسیر ربات های جستجو روشن ساخته اید که آنها بدانند این صفحه از سایت شما در مورد چه چیزی اطلاعات می دهد و هم در نتایج جستجو, مطلب شما را حرفه ای تر به مخاطب نشان می دهند.

یک مثال: در تصویر زیر که می بینید یک نتیجه جستجو شامل رتبه بندی یا امتیازدهی ستاره ای و نمایش تعداد بازدید است. یعنی با استفاده از مقدار فوق برای نمایش رای دادن مقالات و نیز مقدار بازبینی مطلب در جستجوگر می توان چنین نتیجه ای را بدست آورد.

یکی از مواردی که بیشتر سایت های بزرگ از آن بهره می گیرند, ساختار نمایش سلسله مراتب صفحات سایت در جستجو می باشد که اصطلاحا مسیر سایت یا پودر سوخاری می نامند. همانطور که در تصویر بالا می بینید, با استفاده از داده های نشانه گذاری مسیر سایت می توان طبقه بندی اطلاعات را به زبان فارسی یا همانگونه که در خود سایت می باشد را برای نمایش به کاربران در نتایج جستجو اعمال نمود.


مثال دیگر: یک کتاب را در نظر بگیرید و برای انتشار آن در فضای اینترنت با قرار دادن توضیحات آن در یک مقاله, شما تنها می توانید یک سر تیتر و توضیحات و نیز متن مقاله معرفی کتاب و همچنین چندین برچسب در مورد موضوع آن ایجاد کنید, که از این رو تنها تیتر و توضیحات مقاله معرفی کتاب مانند یک مطلب معمولی در نتایج جستجو ایندکس می شود. اما با استفاده از ساختار schema , شما با مشخص نمودن ناشر, مولف, تاریخ چاپ, موضوع, تعداد جلد و غیره, می توان برای موتورهای جستجو روشن ساخت که شما در مورد چه کتابی صحبت می کنید و این امر خود آنها را از سردرگمی خارج می کند. و همانند تصویر زیر کتاب شما را در نتایج جستجو نشان می دهد.


با بکارگیری داده های نشانه گذاری می توان کادر یا باکس جستجوی سایت را برای موتورهای جستجو سفارشی ساخت تا آن را در نتایج جستجو و در زیر آدرس سایت مستقیما نشان دهند. از این رو باعث می شود کاربران مستقیما به جستجو در سایت شما بپردازند.


این داده های ساختاری برای جفت کردن یک نام با یک مقدار مشخص است, که به موتورهای جستجو این امکان را می دهد تا مطالب شما را محاسبه و فهرست بندی کنند.

همانطور که گوگل خود بیان می کند, جستجوی گوگل به سختی برای درک محتوای یک صفحه عمل می کند که با ارائه اطلاعات ساختاری در هر صفحه, می توانید با ارائه سرنخ های صریح در مورد اطلاعات محتوای خود به گوگل کمک کنید.

شما بر روی محتوای یک صفحه دستور آشپزی, دستورالعمل, مواد تشکیل دهنده, زمان پخت و آشپزی, درجه حرارت, کالری و غیره را با این ساختار اعمال می کنید و جستجوگرها می توانند درک کنند که موضوع و اطلاعات و نیز موارد دستورالعمل های ذکر شده در مورد چگونه غذا یا نوع آشپزی می باشد, و این موارد را در صفحه جستجوی کلمات کلیدی در مورد نوع آشپزی مورد نظر, به کاربران نشان دهند.


یک مثال برای شرکت های تجاری و شرکت های طراحی وب سایت و غیره

شما با بکارگیری متا داده های ساختاری می توانید ظاهر و اطلاعات وب سایت رسمی خود را به منظور حضور در نتایح جستجوی وارد و اعمال نمایید, این امر به کاربران شما این امکان را می دهد که در هنگام جستجوی کلمات کلیدی محتوا یا نام وب سایت, یک نمونه از عناصر, عملکرد و اطلاعات شما را در همان جستجوی خود مشاهده کنند.

این داده ها شامل ویژگی های زیر است که می توانید برای نتایج جستجو فعال کنید
جزئیات کسب و کار مانند مکان فیزیکی و اطلاعات تماس
جزئیات بازاریابی مانند نام رسمی, لوگو و برند, اطلاعات شبکه های اجتماعی و توضیحات.

مثلا اگر یک سایت خبری دارید با استفاده از داده های نشانه گذاری ساختاری می توانید اخبار خود را دارای تصویر در نتایج جستجو نشان دهید.


نتیجه گیری:

از تیم طراحی خود بخواهید که ساختار طرح Schema.org Markup & Microdata را در مدیریت محتوای سایت شما پیاده سازی کند.

امروزه بطور کلی شیوه ها و استانداردهای کدنویسی در طراحی سایت به نحوه چشم گیری ارتقا و دگرگون شده است.

پس دارا نبودن یک سایت برپایه تمامی این اصول بهینه سازی در کدنویسی که حتی موتورهای جستجو مانند گوگل برپایه آنها عمل می کنند, می تواند هدف رشد و ارتقا رتبه بندی سایت شما را کند سازد.

از قالب های آماده در طراحی سایت استفاده نکنید, چرا که یک قالب آماده هیچگاه برپایه تمامی اصول استاندارد کدنویسی و بهینه سازی نوشته نمی شوند برای اینکه امور کدنویسی استاندارد و اصول بهینه سازی بسیار تخصصی و زمانبر هستند.